Studio fotografii produktowej

Jeżeli zastanawiasz się, czy wyposażyć swoje własne studio fotografii produktowej, czy raczej skorzystać z usług pracowni już istniejącej, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z zawartością artykułu. Jak sama nazwa już sugeruje, studio fotografii produktowej to miejsce wyspecjalizowane w realizowaniu sesji fotografii i filmów produktowych. W zależności od poziomu skomplikowania i wymagań podyktowanych samą charakterystyką przestawianych produktów studio fotograficzne do zdjęć produktów może być przestrzenią skromną z niewielką ilością wyposażenia a może też charakteryzować się bardzo szerokim wachlarzem sprzętu niezbędnego do pracy.

Wyposażenie studia fotograficznego do produktów

Fotografowanie produktów wymaga posiadania na wyposażeniu przynajmniej aparatu fotograficznego. Nowoczesne telefony wyposażone są już w matryce oferujące rejestrowanie obrazów o dość dużych rozdzielczościach i wielu sprzedawców skutecznie radzi już sobie z tym, co tak naprawdę jest już zawsze pod ręką. Coraz częściej sprzedawcy świetnie radzą sobie minimalnymi dostępnymi środkami i zdjęcia produktów robią po prostu swoim telefonem. Niejednokrotnie jest to jedyny i najważniejszy element wyposażenia studia fotografii produktowej, umożliwiający bez większych komplikacji technicznych komunikowanie klientom oferty firmowej. Mimo coraz lepszej jakości fotografii oferowanych przez smartfony często zależy nam na ukazaniu jak najlepszego punktu widzenia na oferowane przez firmę produkty. To właśnie potrzeba wysokiej jakości obrazu i komunikacji często niesie za sobą konieczność skorzystania z wyposażenia studio fotografii produktowej. Najważniejszym elementem wyposażenia pracowni zdjęć produktowych jest oświetlenie i wszystkie gadżety umożliwiające jego modyfikację. Nie wnikając zbytnio w szczegóły techniczne z całą pewnością stwierdzić możemy, że fotografia to tak naprawdę światło. Światło odpowiednio ustawione i podkreślające zalety prezentowanych przedmiotów lub światło nawiązujące do osobowości marki, którą produkt reprezentuje.

Sprzęt studyjny umożliwiający spełnienie norm e-commerce

Standardem w branży jest izolacja produktu z tła, czyli w praktyce zwyczajnie wycięcie go z otoczenia, w którym był fotografowany lub sfotografowanie w otoczeniu białym, ewentualnie innym możliwie neutralnym z punktu widzenia zarządzania barwą. Białe tło w studio może być wykonane z odradzanej przez nas flizeliny, kartonu, arkusza pleksi albo jakiegokolwiek innego materiału, który w satysfakcjonujący sposób umożliwi dalszą pracę nad fotografowanym obiektem i następnie możliwie sprawnie pozwoli wyizolować go z otoczenia, w którym był fotografowany.

Czemu portale typu Allegro lub Amazon wymagają od sprzedawców białego tła, dlaczego białe tło jest standardem w sklepach internetowych?

Po pierwsze: jest to najłatwiejszy sposób na skupienie uwagi odbiorcy na fotografowanym produkcie. Stron coraz więcej, wszystkich filmów i seriali też już nie da się obejrzeć w przeciągu życia jednego człowieka. Nasza, użytkowników uwaga jest obecnie bardzo cennym zasobem i coraz trudniej skupić ją na oferowanych w sieci produktach.
Po drugie: standard wizualny, wizerunkowy oraz jakościowy. Internet pełen jest stron umożliwiających kupienie rzeczy nowych i używanych. Przedmioty używane fotografowane najczęściej na stolikach, dywanach tapczanach i tak dalej zachęcają ceną ale budzą często wątpliwości odnośnie swojej sprawności i wartości. Białe neutralne tło nie odwraca uwagi tak, jak potencjalni bohaterowie drugiego planu i komunikuje duże prawdopodobieństwo nowości i świeżości przedstawionego na nim produktu.

To jak ? Studio własne, wynajęte, czy może lepiej zatrudnić fotografa?

Jak pokazuje praktyka rodzimej przedsiębiorczości, bardzo często zaczynając prowadzenie firmy minimalizujemy koszty realizując zdjęcia produktów we własnym zakresie. Chwila, w której odkurzamy aparaty fotograficzne używane dotychczas na wakacjach i imprezach rodzinnych jest, można często przełomowym momentem na osi czasu prowadzenia działalności gospodarczej. U jednych jest powrotem pasji i powodem do rozwijania techniki fotografowania, innych do pasji potrafi jedynie doprowadzić. Fotografia produktowa do dziedzina zdecydowanie dla osób cierpliwych, technicznych introwertyków z minimalnym przynajmniej poczuciem estetyki. Własne studio firmowe jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla początkujących marek, ale nie zawsze pozwala osiągać zamierzone efekty. Tak, jesteśmy zawodowymi fotografami ale w artykule postaramy się nie zachęcać do konkretnej drogi, możemy o pewnych kierunkach zawczasu jednak opowiedzieć, być może dzięki temu oszczędzicie trochę czasu i budżetu.

Podejmując decyzje odnośnie formy realizacji zadania wykonania zdjęć prezentujących Waszą ofertę sugerujemy odpowiedzenie sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Ile muszę wydać na wyposażenie studio fotografii produktowej ?
  • Z jakimi produktami muszę się zmierzyć i jak wysoki jest poziom trudności ich odpowiedniego przedstawienia?
  • Czy dysponuję czasem i kompetencjami umożliwiającymi samodzielne wykonanie zdjęć produktów?
  • Czy w zespole jest przynajmniej jedna osoba, która podoła zadaniu sfotografowania całego magazynu produktów i kolejnych dostaw, i czy można jej to zadanie bezpiecznie i skutecznie delegować?
Jak wygląda praca w studio fotografii produktowej ?

Praca w studio to coś, co uwielbiamy. Nie pada. Rzadko słychać krzyki. Muzyka jest taka, jaką lubimy, kawa zawsze pachnie kawą. Tak zupełnie na poważnie to po odebraniu produktów do zdjęć i omówieniu całej koncepcji przeważnie zaczynamy od doboru odpowiedniego sprzętu i oświetlenia. Przygotowujemy produkty do fotografowania, ponieważ czasem trzeba je wyczyścić, wyprasować złożyć, ładnie poukładać, dobrać do nich odpowiednie tła i ewentualnie niezbędne akcesoria scenograficzne. Potem fotografujemy, weryfikujemy, czy fotografie odpowiadają naszym standardom i co ważniejsze wymaganiom klienta. Fotografujemy dalej. Fotografie produktów następnie poddawane są odpowiedniemu, uprzednio omówionemu retuszowi graficznemu. Po tym wszystkim fotografie wraz z produktami odsyłamy ukochanym klientom. W przypadku, gdy zdjęcia wykonujemy na własne potrzeby to przeważnie produkty odkładane są na przydzielone im regały magazynowe. Teraz wystarczy już tylko sprzedawać i reklamować celem pozyskania jak największej liczby klientów.