Packshot – fotograficzna prezentacja produktów

 

Packshot, tłumacząc z języka angielskiego to fotografia opakowania. Dobry packshot to fotografia prezentująca poprawnie z technicznego i estetycznego punktu widzenia opakowanie produktu i jego etykietę. Fotografie typu packshot wykorzystuje się do demonstracji i budowania reputacji produktu w reklamie i mediach. Dzięki solidnym packshotom optymalizujemy konwersję w sklepach internetowych oraz rozpoznawalność produktów na półkach sklepowych. Fotografia jest dziś jednym z najczęściej używanych i najsilniejszych mediów. Dobry packshot jest w stanie sprzedać oferowany przez Was produkt wielokrotnie sprawniej, niż najlepszy handlowiec. Zamówienie realizacji profesjonalnych fotografii typu packshot to inwestycja o wysokiej stopie zwrotu i optymalizacja wydatków reklamowych. 

 

Formy packshotów.

Packshoty zdobiące witryny sklepów internetowych, portali aukcyjnych i wmontowane w reklamy kilkusekundowe ujęcia mogą być wykonane wieloma technikami. Standardowo jest to wyizolowane z tła ujęcie produktu lub jego opakowania. Packshoty mogą mieć jednak również formę ujęcia opakowania nie tylko na białym lub czarnym tle ale mogą być również przykładowo wkomponowane w dedykowaną dla sesji packshotów przygotowaną scenografie uwzględniającą specyficzne dla danego produktu otoczenie i zastosowanie. 

 

Techniczne aspekty.

Poprawny packshot charakteryzuje się głębią ostrości obejmującą przedmiot lub opakowanie produktu z zachowaniem rozpoznawalności i czytelności wszystkich istotnych opisów i elementów. Odpowiednia prezentacja fotografii typu packshot powinna uwzględniać poprawne oświetlenie produktu, odpowiednie nastawy aparatu fotograficznego i zastosowanie odpowiednich podstawowych i dodatkowych narzędzi fotograficznych. Wykonywanie packshotów wiąże się z tworzeniem kombinacji elementów estetycznych, technicznych i artystycznych. Packshot w poprawnej kompozycji z elementami scenografii powinien współgrać z filozofią marki produktu, jego zastosowaniem i komunikacją wizualną opakowania. Packshot poprawnie skomponowany, oświetlony i sfotografowany następnie poddawany jest pracochłonnemu procesowi retuszu w profesjonalnym programie do edycji grafiki cyfrowej. Proces retuszu fotografii packshot to zadanie dla artystów o wyjątkowej cierpliwości i dokładności. 

 

Produkcja fotografii typu packshot.

Packshoty mogą być wytwarzane przez studyjne zespoły fotograficzne, pojedynczych profesjonalistów lub z wykorzystaniem dedykowanych automatów. Najważniejszym etapem produkcji każdej sesji zdjęciowej, której efektem ma być wyśmienity packshot jest ustalenie zastosowania i przygotowanie techniczne oraz logistyczne. Fotografia, która ma trafić na bannery w miastach i do pracy drukowanej wymaga dużo dokładniejszego podejścia do kwestii kalibracji kolorystycznej i specjalistycznego wyposażenia wymaganego do odpowiedniego odwzorowania gam kolorystycznych. Packshot ze względu na swoje zastosowanie powinien być choćby fotografowany w kadrze poziomym lub pionowym. Ustalenie na etapie przygotowania wszystkich szczegółów pozwala nam uniknąć w przyszłości rozczarowań lub nawet konieczności powtarzania sesji. Etap przygotowań, w przypadku tworzenia zaawansowanych kompozycji z uwzględnieniem scenografii drugiego i pierwszego planu to też zadanie logistyczne. Zebranie odpowiednich gadżetów teł i dodatków do sesji z kategorii packshot może być nie lada wyzwaniem dla studia i całego zespołu.

Packshot – delegacja profesjonalistom, czy samodzielne wykonanie.

Rozwój fotografii cyfrowej jej łatwość i dostępność materiałów szkoleniowych umożliwia wykonywanie packshotów praktycznie każdemu, kto posiada lub jest w stanie zainwestować lub zaimprowizować odpowiednie wyposażenie do sesji packshot. Powstają już nawet świetne prace typu packshot wykonywane aparatami fotograficznymi wbudowanymi w smartphone. Możemy więc nawet po wstępnych kursach fotograficznych samodzielnie produkować całkiem niezłej jakości materiał zdjęciowy. Statystyczny przedsiębiorca tak naprawdę decyzję o tym, czy packshot powinien powstać wewnątrz organizacji, czy być może lepiej go delegować doświadczonym specjalistom, powinien podjąć na podstawie dostępności zasobów czasu, wymagane poziomu jakości oraz trudności wykonania packshotów niezbędnych do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego. Przewagą wyjadaczy branży packshot jest doświadczenie w kwestiach technicznych i dziesiątkach tysięcy sztuczek wypracowanych latami pracy nad przypadkami niezwykłymi i trudnymi technicznie. 

 

Packshot – różne materiały różne techniki wykonania. 

Zasadniczo możemy wydzielić kilka głównych kategorii produktów, na podstawie których przyjdzie nam produkować packshoty. Pierwsza kategoria to przedmioty małe i o matowej powierzchni, przykładowo poduszka wykonana z materiału typu len jest produktem wymagającym nieco mniej pracy ze względu na wdzięk, z którym przyjmuje światło i łatwość odwzorowania oświetleniem kształtu obiektu oraz faktury materiału. Wielkość poduszki umożliwia umieszczenie jej na stole lub specjalnym stelażu. Nieco trudniejszym przypadkiem są małe przedmioty wykonane z materiałów o połyskliwej powierzchni. Przykładowo, szklane naczynia, w szczególności te przezroczyste wymagają już dużo więcej dokładności w zakresie ustawienia planu oświetleniowego i zastosowania odpowiednich modyfikatorów komplementujących refleksami kształt obiektu na ostatecznym packshocie. Kolejna kategoria to packshot bardzo małych produktów. Skuteczne wykonanie i zaprezentowanie przedmiotu w ostrości na obu planach wymaga już zastosowania specjalistycznego wyposażenia lub techniki łączenia obrazów oraz światła o dużym natężeniu, które go strumień powinien padać tak aby dodatkowe wyposażenie nie generowało na ostatecznym packshocie cieni. Kategoria czwarta to zwyczajnie przedmioty duże ale z możliwością wprowadzenia ich do studia fotograficznego. Packshot skutera wymaga już połączenia w dużej mierze technik wymienionych powyżej ze względu na to, iż wykonany jest często z materiałów o różnych fakturach wymagających zastosowania mieszanych technik oświetleniowych. Warto wspomnieć również o wyposażeniu ułatwiającym operowanie tak dużym obiektem w studio, w wielu przypadkach podwieszenie o dużym udźwigu lub odpowiednie wózki przestawne będą nieodzowne. Packshot, kategoria piata to już obiekty, których logistyka pomiędzy producentem lub dystrybutorem jest nieefektywna ekonomicznie. Przykładowo: sejf o wadze 450 kilogramów dużo lepiej sfotografować w siedzibie firmy. W takim wypadku całe niezbędne wyposażenie włączając światło i przyrządy umożliwiające zniwelowanie wpływu otoczenia na zmiany temperatury barwowej obrazu powodowane nieprzewidywalnym wpływem elementów kolorowych otoczenia lokacji, do której się udajemy. 

Potrzebujesz packshotów dla swojej marki ?
Zapraszamy !

665 443 277
kontakt@fotofaktor.pl