Fotografia reklamowa produktu

Fotografia komercyjna i reklamowa z pozoru są bardzo zbliżonymi dziedzinami sztuki fotograficznej. Obie dziedziny przedstawiają produkty i usługi, które chcemy zaprezentować naszym potencjalnym klientom, różniąc się jednak głębokością przekazu. Jako właściciel biznesu, przedsiębiorca zdecydowanie zrozumieć powinieneś subtelną, aczkolwiek bardzo istotną różnicę pomiędzy fotografią komercyjną a reklamową fotografią produktu. Fotografia reklamowa produktu to bardzo istotny element wizerunku. Na etapie wyboru kreacji do druku, publikacji w prasie, portalach internetowych lub banerach bardzo ważnym jest zastanowienie się nad formą przekazywanych treści. Postaramy się odpowiedzieć na pytania, czym jest fotografia reklamowa produktu i czym różni się od podstawowej komercyjnej fotografii.

Elementy fotografii komercyjnej

Komercyjni fotografowie fotografują budynki, modelki, produkty, artefakty kulturowe i pejzaże wykorzystywane do zastosowań promocyjnych w książkach, raportach, reklamach, katalogach, materiałach sprzedażowych, witrynach internetowych i sklepach on-line. Fotografia komercyjna, przykładowo: fotografia produktowa wykorzystywana jest w podstawowym informowaniu potencjalnego klienta o istnieniu produktu, jego podstawowych właściwościach i cechach. Zastosowanie komercyjne fotografii produktowej cała sesja zdjęciowa i uwaga jest poświęcona produktowi z technicznego punktu widzenia jego podstawowych właściwości. Bardzo dobrym przykładem fotografii komercyjnej są zdjęcia z banków zdjęć tzw.: stocki. Niejednokrotnie przedstawiają daną tematykę, usługę, lub produkt z bardzo prostego punktu widzenia. 

Elementy fotografii reklamowej produktu

Podstawowe elementy kompozycji obrazu fotografii reklamowej produktu powinny przekazywać nastrój, emocje oraz uczucia, które produkt może lub powinien wywoływać u swoich odbiorców docelowych. Fotografia reklamowa produktu powinna odnosić się to wartości marki, przełamywać bariery percepcyjne i bazować w dużej mierze na skojarzeniach związanych z branżą i kategorią produktu. Wykonując fotografię reklamową produktu winniśmy obrazem kusić i flirtować z odbiorcą docelowym, jego potrzebami, instynktami i czasem obawami. Obraz fotografii reklamowej produktu powinien uwodzić wszelkimi możliwymi sposobami widza, potencjalnie mogącego być zainteresowanym nabyciem danego przedmiotu lub usługi. Fotografia reklamowa produktu jest bardziej konceptualna, niż techniczna. Bazuje na skojarzeniach, które mają u odbiorcy wywołać poczucie, iż produkt rozwiąże ich problem lub zaspokoi jedną z potrzeb. Fotografowie fotografii reklamowej produktu podchodzą do swojej pracy niczym połączenia artystów i psychologów, swoimi obrazami próbując nawiązać intensywny dialog z potrzebami odczytanymi z głów potencjalnych klientów produktu. 

Fotografia reklamowa produktu a fotografia komercyjna – zastosowanie

Jedną z głównych różnic pomiędzy techniczną fotografią komercyjną a fotografią reklamową produktu jest cel. Celem komercyjnej fotografii jest uchwycenie esencji produktu w najlepszy z możliwych sposobów. Fotografia reklamowa produktu mniejszy nacisk kładzie na perfekcyjne technicznie odwzorowanie właściwości a zdecydowanie bardziej uderza w potrzeby użytkowników i przekazuję wartości marki. Powinna możliwie dobrze z technicznego punktu widzenia oczywiście prezentować sam produkt, aby utrzymać rozpoznawalność opakowania w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Często jest to jednak kompromis, w którym musimy łączyć przekazywane z użyciem narzędzi komunikacji wizualnej wartości, treści odnoszące się do potrzeb użytkowników zaspokajanych przez produkt wraz z prezentacją produktu umożliwiającą jego rozpoznawalność w punktach sprzedaży. 

Różnice stylu fotografii reklamowej produktu i fotografii reklamowej

Kolejną różnicą fotografii komercyjnej względem fotografii reklamowej produktu jest stylistyka. Fotografia produktu ma za zadanie jak najdokładniej i najwierniej przedstawiać dany produkt bez rozpraszających uwagę odbiorcy elementów. Stąd właśnie bardzo często fotografie produktowe to po prostu zdjęcia produktów na białym lub innym, neutralnym tle. W fotografii reklamowej produktu przeważnie fotograf wykazać się powinien większą inwencją twórczą. We współpracy z agencjami zlecającymi realizację lub bezpośrednio z firmami, fotografowie reklamowi produktów wykorzystują szereg zaawansowanych środków do odpowiedniego przekazania wartości i zalet produktów. Od budowy scenografii z odpowiednimi elementami poprzez budujące nastrój oświetlenie i wyrafinowane techniki postprodukcyjne, fotografowie reklamowi oddają pełny charakter produktu lub usługi z odwołaniem do potrzeb grupy docelowej. Całość stanowi więcej, niż sumę części i odpowiednio kreatywne połączenie tych elementów odwołujące się do emocji, przeżyć i uczuć oraz przede wszystkim potrzeb może stanowić o sukcesie całej kampanii. 

Użytkownik docelowy fotografia produktowa a fotografia reklamowa produktu

Podstawowa techniczna fotografia komercyjna produktu a fotografia produktu reklamowa różni również użytkowników docelowych. Fotografowie produktowi w dużej mierze produkują materiał zdjęciowy prezentowany do prostych kampanii promocyjnych i sprzedażowych oraz bezpośrednio punktów sprzedaży. W powyższym przypadku użytkownikiem docelowym jest już najczęściej osoba bezpośrednio potencjalnie zainteresowana zakupem i będąca na etapie porównywania poszczególnych ofert. Użytkownikiem docelowym fotografii reklamowej produktu jest natomiast grupa docelowa, która ma do zakupu dopiero zostać zachęcona lub uświadomione ma być jej, że dana marka jest stworzona właśnie do zaspokojenia potrzeb owej grupy. 

Dla przykładu weźmy nowy model słuchawek do telefonu. Fotografia komercyjna, produktowa pokaże na białym najczęściej tle, już w sklepie internetowym lub na opakowaniu produktu podstawowe informacje odnośnie wyglądu, koloru, wielkości, proporcji elementów, przycisków, mikrofonu. Zadaniem fotografii reklamowej produktu będzie odwołanie się do specyficznych, niszowych często potrzeb, które dany model słuchawek zaspokoi. Fotograf reklamowy produktu wykorzysta tutaj przykładowo podkreślenie zalet danego przedmiotu z kategorii: prezentacja wolnych dłoni podczas biegu lub wykonywania w trakcie słuchania muzyki lub pracy równolegle innych czynności. Słuchawki w fotografii reklamowej produktu zaprezentowane zostaną w ich naturalnym otoczeniu lub otoczeniu kompletnie wirtualnym ale w sposób podkreślający ich mobilny charakter: słuchawki lewitujące nad miastem lub lasem, postać pracownika lub biznesmena biegnącego przez miasto z telefonem w jednej, a kawą w drugiej dłoni.