Fotografia produktu – inwestycja w prezentację oferty firmowej

Dynamiczny rozwój e-commerce jest w dzisiejszych czasach istotnie uzależniony od kosztu, jakości oraz dostępności różnorodności sposobów prezentowania produktów marki. Im taniej i szybciej jesteśmy w staniem na odpowiednim poziomie jakości, zaoferować z użyciem fotografii produktu naszą ofertę tym wyższe jest prawdopodobieństwo osiągnięcia przez firmę celu sprzedażowego. Inwestując w wysokiej jakości treści prezentujące produkty i usługi naszej firmy inwestujemy bezpośrednio w sukces całego przedsiębiorstwa. 

 

Metody pozyskiwania jakościowych fotografii produktów

Fotografia produktu jest szczególną dziedziną usług fotograficznych wymagającą znajomości potrzeb użytkownika, najwyższego poziomu techniki fotografowania, wyczucia estetycznego, sprawności manualnej i dysponowania nieograniczoną kreatywnością w zakresie używania sztuczek mających na celu jak najlepsze przedstawienie fotografowanego przedmiotu lub tematu. Firmy potrzebujące dużej ilości materiału fotograficznego prezentującego ofertę mają przed sobą kilka możliwości realizacji zapotrzebowania. Jedną możliwością jest zatrudnienie na stałe osoby, która zaopiekuje się wizerunkiem oferty. Jest to rozwiązanie dobre dla firm, które przede wszystkim mają budżet i czas na przygotowanie odpowiedniego stanowiska pracy oraz rekrutację lub przeszkolenie odpowiedniego do tego zadania pracownika. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu jakości fotografii produktu przy zastosowaniu powyższego rozwiązania zajmie sporo czasu. Nawet najlepsze szkolenia nie są w stanie przygotować od razu fotografa firmowego do sprawnej i efektywnej pracy. Szkoleniowcy fotograficzni niezbyt często dzielą się pełnią wiedzy dotyczącą swojego fachu. Najlepsi kucharze nie zdradzają nikomu swoich przepisów. Kolejnym wariantem wyboru jest zamówienie mobilnego studia fotograficznego, które przyjeżdżać będzie do naszej firmy cyklicznie. Plusem rozwiązania jest minimalizacja kosztów i ryzyka związanego z logistyką produktów do profesjonalnie wyposażonych pracowni fotograficznych. Rozwiązanie ma również jednak swoje minusy. Żadne mobilne studio fotograficzne nie jest w 100% przygotowane na wszystkie przypadki, które mogą zastać na miejscu w firmie. Fotografia produktu jako dziedzina wymaga nie tylko kompetencji i unikalnych cech osoby wykonującej zdjęcia. Osiągnięcie ponadprzeciętnych rezultatów jest możliwe, gdy posiadamy pod ręką ogromne zaplecze wyposażenia oświetleniowego i gadżetów do sesji zdjęciowych. W tym celu możemy spróbować skorzystać z usług znanego nam fotografa i podnająć nieźle wyposażoną pracownię. Fotografia jest popularnym hobby i dość prawdopodobnym jest dysponowanie w firmie zasobem ludzkim, który po godzinach pasjonuje się fotografowaniem amatorskim lub nawet półprofesjonalnym.

 

Dlaczego warto zaufać profesjonalistom od fotografii produktu?

Profesjonalne studio fotograficzne wyspecjalizowane w fotografii produktowej to przede wszystkim doświadczony i zgrany zespół oraz bogate zaplecze wyposażenia. Fotografia produktu jako zadanie wymaga dbałości o szczegóły i znajomości wysublimowanych technik oświetleniowych, ponieważ w dużej mierze odpowiednia prezentacja przedmiotu, fotografia produktu, oznacza wiele godzin spędzonych na dobieraniu odpowiedniego planu oświetleniowego celem zaprezentowania przedmiotu z jak najlepszej strony. Jakość prezentacji produktu często wyznacza jego pozycję jakościową w mniemaniu użytkownika docelowego. Skorzystanie z usług profesjonalnego zespołu, wyspecjalizowanego z zakresu zadań realizacji fotografii produktu umożliwia zaoszczędzenie, do pewnej skali oczywiście, dużej ilości czasu oraz środków niezbędnych do przygotowania samodzielnego studia fotograficznego wraz z kompetentną obsługą. Jeżeli zależy Ci na szybkim przedstawieniu oferty w sklepie internetowym, wprowadzasz na rynek nowy produkt to jedną z najbardziej optymalnych decyzji jest outsourcing. Nie należy martwić się dużymi kosztami, ponieważ rynek usług fotograficznych jest już nasycony i konkurencyjny. Fotografia produktu to usługa, która na najwyższym poziomie jakości może stać się jednym istotniejszych kosztów, jednakże warto pamiętać, iż zdjęcia zrobione raz sprzedadzą, przy odpowiedniej promocji oferty, potencjalnie dużą ilość produktów.

 

Fotografia produktów – jak wygląda współpraca ze studiem? 

Studia fotografii produktowej rozsiane są po całym kraju. Część z nich oferuje usługi na najwyższym poziomie jakości obrazu oraz obsługi w korzystnej cenie.  Produkty do pracowni mogą być dostarczone osobiście, w takim wypadku zdecydowanie łatwiej omówić szczegóły realizacji i wymagania wobec studia. Czasem nie mamy jednak dość czasu a do odpowiedniej pracowni ze specjalistami dzielą nas kilometry trasy. W tego typu przypadku warto skorzystać z możliwości dostarczenia do studia fotografii produktowej produkty przy współpracy z zaufaną firmą kurierką. Ceny tych usług bardzo w ostatnich latach spadły i niejednokrotnie jest to najbardziej opłacalna forma dbania o zoptymalizowanie logistyki. Studia fotograficzne oferują wykonanie darmowych próbek fotografii produktu, aby zademonstrować potencjalnemu klientowi możliwą do zaoferowania jakość. Skorzystanie z tej opcji jest bardzo korzystną metodą współpracy jeżeli chcemy wybrać pracownię najlepszą w stosunku do naszych możliwości budżetowych. Po akceptacji poziomu jakości, wybraniu odpowiedniej dla nas oferty przystępujemy do dostarczenia produktów pracowni i w ustalonym terminie odbieramy zdjęcia, produkty i regulujemy usługę. Podczas współpracy ze studiem fotografii produktowej warto profesjonalistom przekazać jak najwięcej szczegółowych uwag dotyczących naszych wymagań celem uniknięcia ewentualnych nieporozumień. To Wy znacie najlepiej produkty, które chcecie sprzedawać i nawet najlepszy fotograf w przypadku urządzeń wyspecjalizowanych lub nietypowych projektów odzieżowych może się gubić. Przekazanie uwag odnośnie tego, jak produkty powinny być zaprezentowane lub w jakim otoczeniu maksymalizuje jakość efektów ostatecznych współpracy. 

 

Fotografia produktów rozdzielczość obrazów i formaty plików

Producenci aparatów fotograficznych od powstania fotografii cyfrowej licytują się na wielkość matryc wyrażone w megapikselach. Czy ma to znaczenie ? Fotografia produktu obecnie najczęściej wykorzystywana jest on-line. Prawdą jest, iż jakość połączeń internetowych i dostępność łączy szerokopasmowych wraz z sieciami komórkowym systematycznie się poprawia. Tak naprawdę to wszystkim nam zależy, aby strony internetowe ładowały się szybko i funkcjonowały sprawnie, czyż nie? Strona z obrazami o zbyt dużych rozmiarach, zbyt dużej rozdzielczości będzie źródłem irytacji wielu użytkowników i naszych potencjalnych klientów. Czy jest zatem sens konkurowania fotografów i producentów sprzętu fotograficznego na wielkość obrazków? Naszym zdaniem niekoniecznie jest to warta zasobów wojna. Oczywiście, chcemy aby nasza oferta była zaprezentowana na jak najwyższym możliwym poziomie jakości, jednakże publikowanie obrazów o rozdzielczości kilku lub kilkunastokrotnie przewyższającej rozdzielczość naszego wyświetlacza jest po prostu bez sensu. W większości wypadków wystarczają obrazy o rozdzielczości 2500 pikseli długiego boku obrazka. Przeładowywanie sieci ogromnymi ilościami danych jest też po postu nieekologiczne, serwerownie zużywają ogromną ilość energii, której wyprodukowanie sprzyja zbędnej, szkodliwej emisji CO2. Dbajmy o czas naszych klientów i szanujmy środowisko nie przesycając internetu zbędnymi danymi, czyli obrazami o rozdzielczościach większych, niż użyteczne. 

 

Wysoka rozdzielczość obrazu przydaje się jednak w kilku zastosowaniach, mamy tu na myśli zastosowanie w reklamie outdoorowej oraz prasie drukowanej. Duże formaty, potrzebują zwyczajnie dużych obrazków źródłowych. Istnieją co prawda rozwiązania umożliwiające prawie bezstratne dla jakości powiększanie obrazka ale mimo to, zawsze efekt druku z fotografii o dużej rozdzielczości będzie po prostu lepszy. Fotografia produktu w większości wypadków i zastosowań online nie wymaga urządzeń o rozdzielczości 50mpix lub nawet większych. Czasem jednak warto współpracować ze studiem, które jest w stanie zaoferować jakość najwyższą z możliwych. 

 

Fotografia produktów formaty plików.

Najczęściej wykorzystywanym formatem pliku jest JPG oraz PNG. To powyższe formaty zapisu obrazów cyfrowych zdominowały internet i właśnie w takich formatach najczęściej prezentujemy fotografie produktów na aukcjach lub w sklepach internetowych. JPG stosuje się wszędzie tam, gdzie zależy nam na zoptymalizowaniu szybkości względem jakości. PNG jako jeden z niewielu formatów może być narzędziem prezentacji naszych produktów bez tła. Co nam to daje? Otóż, zawsze, gdy naszym celem jest stworzenie strony internetowej z wyjątkowo ciekawym składem, to fotografia produktu wykorzystana w bezstratnym jakościowo formacie PNG nam to po prostu umożliwi. PNG bez tła pozwala na stworzenie dużo bardziej skomplikowanych składów graficznych aplikacji i stron internetowych, niż JPG. Widzieliście pewno nie raz strony czasopism, które są okraszone zdjęciami otoczonymi tekstem opływającym. Z JPG na stronie jest to nie lada wyzwanie. PNG pozwala nam na większą elastyczność graficzną. Jest jeszcze jeden format, który fotografia produktu zna bardzo dobrze. Jest to TIFF. TIFF jest formatem najczęściej wykorzystywanym przy druku o wysokiej jakości. 16bit zapisu danych pozwala na zapisanie obrazu z dużo większą ilością informacji, niż poprzednio wymienione formaty stratne. TIFF to format najczęściej wykorzystywany w druku wysokiej jakości. Przestrzeń tonalna pracy drukowanej przekracza możliwości większości popularnych monitorów. Jeżeli chcemy aby wydrukowany obraz miał smak, używajmy zatem do tego celu TIFF. Twój drukarz Ci za to podziękuje.