Zaznacz stronę

Fotograf produktowy – dlaczego warto zaufać specjalistom.

 

Fotografia produktowa jest wymagającą dziedziną usług fotograficznych. Odpowiedni specjalista lub zespół powinien łączyć w sobie wysoki poziom umiejętności technicznych, wyczucia estetyki, dokładności i przede wszystkim cierpliwości. Profesjonalne studio fotograficzne fotografii produktowej to pracownia wypełniona po brzegi dużą ilością wyposażenia niezbędnego do poprawnego zrealizowania produktowych sesji zdjęciowych przedmiotów wykonanych z różnego rodzaju materiałów i o różnych gabarytach.  Dla wielu fotografów wykonywanie zdjęć produktów jest wręcz zbyt wymagającym zajęciem, którego podejmują się raczej niechętnie. Specjalizacja kompletnie naturalnym zjawiskiem w dynamicznie rozwijających się branżach, dlatego nic dziwnego, iż jedni wolą pracę z ludźmi, przykładowo podczas sesji portretowych a fotografowie nieco bardziej introwertyczni preferują modeli nie odpowiadających na pytania.

 

Fotografowie produktowi, czy wszyscy powinni zajmować się zdjęciami przedmiotów? 

 

Usługa realizacji sesji produktowych jest zdecydowanie jedną bardziej wbrew pozorom wymagających. Zdecydowanie nie jest to praca dla każdego. Poprawność realizacji zdjęć produktów polega nie tylko na zobrazowaniu przedmiotu we w miarę poprawny sposób. Fotograf produktowy to człowiek, który powinien w jak najlepszy i najbardziej wierny sposób oddać charakter fotografowanego towaru handlowego. Przedmioty muszą być nie tylko poprawnie i możliwie neutralnie oświetlone, ale też często wymagane jest wręcz rzeźbienie światłem danego przedmiotu. Każdy chyba właściciel sklepu internetowego na początku swojej działalności zastanawiał się w jaki sposób przedstawić produkty nie angażując do tego profesjonalistów. W praktyce zadanie relatywnie proste okazuje się z technicznych powodów dość trudną pracą do wykonania dla osoby bez fotograficznego przeszkolenia i doświadczenia. Fotograf produktowy powinien przede wszystkim charakteryzować się cierpliwością mnicha. 

 

Co zawiera przybornik fotografów produktowych? 

 

Przede wszystkim, jak zapewne dość łatwo się domyślić, aparat fotograficzny wraz z zestawem możliwie dobrych optycznie obiektywów. Czy musi to być aparat o najwyższych dostępnych parametrach technicznych? Otóż, niekoniecznie. W zależności od tego, czy fotografujemy produkty do swojego sklepu internetowego, czy wykonujemy zlecenie komercyjne dla agencji lub klienta bezpośrednio najważniejszym jest zdolność obsługi tego sprzętu, który aktualnie jest dostępny. Czy dobre zdjęcia produktów da się zrobić każdym zestawem ? Na pewno warto unikać fotografowania obiektywami szerokokątnymi, optyka o szerokich kątach widzenia i ogniskowej krótszej, niż 50 mm często boryka się z problemem zniekształcenia optycznego nazywanego dystorsją. Każdy obiektyw o ogniskowej powyżej 50 mm już nadaje się do fotografowania produktów. Idealnym rozwiązaniem oczywiście jest używanie obiektywów dedykowanych do makrofotografii i takich, które charakteryzują się możliwie najlepszą jakością optyczną. Fotograf produktowy, aby skutecznie realizować swoje zadanie powinien również dysponować zestawem oświetleniowym składającym się z lamp, reflektorów, modyfikatorów do lamp, wypełniaczy dodatnich i ujemnych. Skuteczne, atrakcyjne wizualnie rzeźbienie światłem to rzecz zdecydowanie dla osób o dość dobrze rozwiniętej wyobraźni przestrzennej. Warto pamiętać też o całym pobocznym i często niezbędnym narzędziowniku fotografa produktowego, którym sa różnego rodzaju klipsy, nitki, tła, podkładki akrylowe i tym podobne akcesoria usprawniające lub wręcz często umożliwiające pracę. 

 

Czym kierować się wybierając odpowiedniego dla naszej marki fotografa produktowego? 

 

Jeżeli weźmiemy pod uwagę fotografię jako dziedzinę usług, fotografia produktowa jest jedną z subdziedzin. W krajach rozwiniętych poziom specjalizacji rozwinął się do tego stopnia, iż firmy innym studiom zlecają fotografowanie butelek, innym żywności a jeszcze innym nawet odzieży sportowej. Oczywiście, dość trudno będzie poświęcić ogrom czasu niezbędny do znalezienia osoby o choćby zbliżonych do charakteru produktu zainteresowaniach ale zdecydowanie nie zawsze kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję powinna być choćby lokalizacja studia. W przypadku produktów dużych i takich, których logistyka wielokrotnie przewyższyłaby koszt sesji zdecydowanie możemy zaprosić ekipę fotograficzną z każdego zakątka kraju lub nawet i świata. Wybierając fotografa produktowego zdecydowanie warto zwrócić uwagę, czy taka osoba miała już wcześniej doświadczenie z naszą branżą lub branżą do naszej podobną. Często przygotowując się do sesji inwestujemy w nowe akcesoria usprawniające pracę lub wręcz je umożliwiające. Wszelkiej maści ekspozytory, szablony, wyposażenie planu oświetleniowego bardzo często dobiera się pod kątem danego typu produktu. Chcemy sfotografować meble? Niektóre studia nawet nie są w stanie tego umożliwić ze względu choćby np na brak windy. 

 

Na co warto zwrócić uwagę fotografowi od produktów? 

 

Zlecając usługę wyprodukowania fotografii produktów do naszego sklepu internetowego powinniśmy pamiętać o zwróceniu uwagi na istotne szczegóły przedmiotów, które zamierzamy zaprezentować naszym klientom. Fotografowie produktowi prawdopodobnie mieli już do czynienia z większością branż, które zgłaszały się do nich po lepsze jakościowo prezentacje towarów, jednakże produkt produktowi nierówny a producenci systematycznie prześcigają się w aplikowaniu nowych wzorów, funkcjonalności i połączeń materiałowych. Jeżeli nasz produkt posiada nietypowe funkcje, które dla nas oczywiste, niekoniecznie na pierwszy rzut oka łatwe do zauważenia przez osobę spoza branży, powinniśmy przekazać możliwie szczegółowe instrukcje i uwagi, na uwzględnieniu, których nam zależy. Każda najdrobniejsza informacja pomoże fotografowi zrealizować pracę na satysfakcjonującym dla nas poziomie. 

 

Fotografowie przedmiotów – niedoceniana kasta 

 

W czasach katastrof klimatycznych i pandemii izolacja społeczna powoduje dynamiczny wzrost handlu internetowego. Od dobrych jakościowo zdjęć produktów wykonywanych na czas zależy w pewnej mierze dynamika wzrostu firm zmieniających kierunek na handel w sieci. Fotograf produktowy przez dość długi czas był jako specjalizacja niedocenianym przedstawicielem braci obrazkowej. Ostatni będą pierwszymi.